Inspiratie en ontmoeting Zoek je
balans
ZIN in het leven
stilte?
beZINning
ontmoeting
gesprek over geloven
God?
Welkom bij ZIN
voor online inspiratie
en ontmoeting in Wijk bij Duurstede
 
the-sacrifice-of-isaac-1966 (1)

Het offer van Isaac, Chagall

Ik worstel met heilige teksten die oproepen tot geweld. ‘Mijn’ Bijbel kent gedeeltes waarin God erom vraagt. Tenminste, zo is dat verstaan, door degenen die hun ervaringen optekenden.
Neem nu het verhaal waar in de Nieuwe Bijbelvertaling boven is gezet: Abraham op de proef gesteld. In de Bijbel in Gewone Taal is het: het offer van Abraham geworden, met als eerste tussenkopje: God wil zien of Abraham hem vertrouwt.
Abraham hoort God zeggen: je moet je zoon offeren op een berg die ik je wijzen zal. Abraham gaat met Isaak op pad, de jongen draagt hout voor het vuur en hij het mes. Isaak vraagt nog waar het offerlam is. God zal ervoor zorgen, zegt Abraham.
En dat doet God ook. Als Abraham het mes heft hoort hij God weer spreken. En ziet hij een ram, verstrikt in de struiken.
Ik geloof niet dat ‘mijn’ God een vader vraagt zijn kind te offeren. God roept niet op tot geweld. Dat baseer ik op andere gedeeltes van de Bijbel. Op woorden van Jezus bijvoorbeeld, waarin hij oproept om zelfs vijanden lief te hebben. Dat is heel wat anders dan zwaaien met een wapen.
Maar het is wel wat Abraham hoort. Hoorde hij God spreken in de taal van zijn tijd, waar offeren van eerst- of eniggeboren zonen gebeurde? Verwarde hij de cultuur met de stem van God?

Dit verhaal hield een gemeentelid* uit mijn kerk ook bezig. Een paar weken geleden nog begon hij erover, bij het uitgaan van de kerk, tussen het handen schudden en ‘goede zondag’ wensen door. Er was geen tijd voor een lang gesprek. Maar we concludeerden samen, daar op de drempel van de kerk, dat een mens het ook wel moet opmerken, dat offerlam. Je kunt zomaar over het hoofd zien dat je een keus hebt. Een andere keus dan geweld.

* Dit verhaal is opgedragen aan Gijs de With die zondag 4 januari overleed, 78 jaar oud.

Dit verhaal verscheen ook op ZINvloed.

3 Reacties op Heilige teksten en geweld

  • Jos zegt:

    Treffende tekst Rebecca. Neem ik -met permissie- graag op de valreep mee naar mijn dienst in Bussum als openingswoord.

  • Marijn Burkunk zegt:

    Tja dat geweld in het OT en NT… het gaat me boven de pet.
    Dat verhaal van Abraham en Isaac vind ik nu juist niet zo gewelddadig, maar juist heel betekenisvol. Abraham kreeg van God opdracht zijn van Hem gekregen zoon te offeren (hij had er al een opgeofferd… een veel heftiger story). Abraham was een vriend van God en hij kende Hem. Je zou kunnen zeggen dat gehoorzaamheid in deze actie zijn voornaamste drijfveer was, maar ik denk dat het vooral vertrouwen was. God had hem immers beloofd, dat uit Isaac een groot volk zou voortkomen… en Abraham vertrouwde volkomen op die belofte. Daarom zei hij ook tegen Isaac, toen die naar het offerlam vroeg, dat God zou voorzien. Zelfs al zou hij metterdaad Isaac doden, dan zou God hem weer tot leven wekken om zijn belofte gestand te doen. Abraham is voor mij een groot voorbeeld. Niet zozeer van gehoorzaamheid, maar van Godsvertrouwen.
    Een andere laag van deze geschiedenis is het gegeven dat God van Abraham vraagt zijn enige echte zoon te offeren. Een offer is iets weggeven dat je dierbaar is. Wat was er dierbaarder voor Bram dan zijn enige overgebleven zoon?
    Door deze geschiedenis toont God zich aan de lezer; niet als de wrede God, maar als de God, die Liefde is en die voorziet…
    Kennelijk was de schepping zo verstoord, dat er een groot offer nodig was om de balans te herstellen en was dit verhaal een voorafschaduwing van wat er later een keer zou gaan gebeuren. De voorziening van God werd geparkeerd door middel van een voorlopig substituut; dat bokje dat in de struiken vast zat en dat Abraham offerde, zoals hij al duizend keer gedaan had. Maar Het is absurd te denken dat God van de mens vraagt het meest dierbare te offeren en het Zelf afdoet met het voorzien in een willekeurig dier.
    Het gaat in dit verhaal niet om Abraham en Isaac, maar om God, die middels deze geschiedenis laat zien wat zijn verlossingsplan is; namelijk niet het uiterste van de mens vragen, maar van Zichzelf. Het offeren van het meest dierbare; Zijn enige Zoon.

Laat een reactie achter bij Marijn Burkunk Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Minifestival 11 juni 2017
“Minifestival:
Agenda

Op dit moment zijn er geen toekomstige evenementen.

Contact
Rebecca Onderstal
Steun ZIN financieel
Rekening NL07 RBRB 0917 7497 90 t.n.v. Protestantse kerk Cothen inz ZIN Word voor 15 euro Vriend van ZIN!
De Preek van de Leek
De Preek van de Leek
The Passion in WbD
The Passion of Christ
Kliederkerk
Kliederkerk - ZIN in Wijk bij Duurstede
Doe mee en reageer op ZINDoe mee en reageer op ZIN op TwitterDoe mee en reageer op ZIN op FacebookDoe mee
en reageer op
Archief